Zastanawiasz się, czy Twój blog jest gotowy na podjęcie współpracy? Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę zgłaszając się do firmy w celu propozycji współpracy? Dzisiaj przeprowadzimy Cię przez podstawowe aspekty współpracy blogowej!
1. Pokrewieństwo grupy odbiorców
Liczy się temat, a więc nie każda firma może być wspierana przez każdego blogera. Bloger powinien mieć pokrywające się grono odbiorców z target grupą firmy, czyli powinien mówić do tych osób do których dana firma chciałaby docierać. Właśnie wtedy obie strony obserwują największą wartość dodaną – bloger wciąż jest autentyczny (oczywiście o ile nie bombarduje obiorców zbyt wieloma promocjami produktów oraz sposób promocji jest subtelny), a o produktach lub usługach firmy dowiadują się osoby, które potencjalnie mogłyby być nimi zainteresowane. Intuicyjnie wiadomo, że blogi kulinarne podejmują współpracę z producentami żywności czy sklepami internetowymi, a influencerzy tworzący podcasty kryminalne oraz prowadzący blogi o tej tematyce z wydawnictwami i księgarniami.
2. Statystyki bloga – czy Twoja grupa odbiorców jest wystarczająco duża?
Prowadząc bloga, warto na bieżąco monitorować statystyki, zarówno strony internetowej, jak i kanałów social media, jeśli je posiadasz. Nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie, czy Twój blog jest wystarczająco duży, by nawiązać współpracę z wybraną firmą. Natomiast firmy dużo częściej zainteresują się podjęciem barterowej współpracy z właścicielem mniejszej strony internetowej niż współpracy płatnej.
Do analizy danych bloga niezbędny jest Google analytics, jest to bezpłatne narzędzie Google, dzięki któremu dowiesz się między innymi ile osób odwiedza Twoją stronę, ile średnio jeden użytkownik spędza na niej czasu, które artykuły cieszą się największą popularnością i jaki jest obraz Twojego odbiorcy (wiek, płeć, miejsce zamieszkania). W przypadku Instagrama, by mieć dostęp do statystyk, należy przełączyć konto prywatne na konto firmowe, wybierając przy tym najlepiej pasującą kategorię firmy (np. bloger). Takie działanie umożliwia dostęp do podglądu wszystkich niezbędnych danych, czyli liczby odbiorców, ilość polubień czy ilości zapisań danego wpisu.
W mailu z propozycją współpracy blogowej do wybranej firmy najlepiej jest już na wstępie umieścić krótkie podsumowanie statystyk z ostatniego miesiąca i/lub roku. Warto zawszeć tam średnią ilość wpisów w miesiącu, ilość unikalnych użytkowników oraz zasięgi. W przypadku social media warto wspomnieć o liczbie obserwujących dany kanał.
3. Jakość – nie jakoś i bylejakość
Najważniejsze pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć to:
– Czy publikujesz regularnie? Czy masz dłuższe przerwy, np. miesiąc bez jakiegokolwiek wpisu?
– Czy masz kontakt z odbiorcami? Odpowiadasz na bieżąco na zadawane przez nich pytania?
– Czy Twoja strona jest dobrze pozycjonowana w wyszukiwarkach? Piszesz zgodnie z SEO? Twoja treść jest wartościowa i unikalna?
– Czy zdjęcia na Twojej stronie są Twoje i są dobrej jakości?
– Czy Twoja strona ma stronę mobilną?
– Czy poruszasz tematy aktualne, viralowe?
Firmy lub agencje mediowe przed podjęciem współpracy z blogerem najczęściej weryfikują strony internetowe i treści na nich zawarte pod kątem jakości. Jeśli jednak na wszystkie powyższe pytania odpowiedziałeś/odpowiedziałaś „TAK” to prawdopodobnie nie masz się czym martwić!
Pamiętaj, żeby zwracać uwagę na wygląd bloga – jego motyw, czytelność. Unikaj błędów interpunkcyjnych oraz ortograficznych. Google lubi regularność, niepowtarzalność i unikatowość. Jeśli połączysz to z SEO, wykorzystywaniem w publikacjach słów kluczowych, zadbasz o nagłówki i opis meta, sukces jest właściwie murowany!